New Zealand - Reisverslag uit Hokitika, Nieuw Zeeland van Gerwin Damen - WaarBenJij.nu New Zealand - Reisverslag uit Hokitika, Nieuw Zeeland van Gerwin Damen - WaarBenJij.nu

New Zealand

Door: Gerwin

Blijf op de hoogte en volg Gerwin

03 September 2014 | Nieuw Zeeland, Hokitika

Om het nogmaals goed uit te leggen!

Het melken: Er zijn 5 verschillende kleuren tape. Blauw,groen,geel,wit en rood. De eerste 4 kleuren zijn bedoelt voor de afkalfkoeien. De koe die vandaag kalft krijgt blauwe tape om zijn staat. De gene die morgen afkalft krijgt groen enzovoorts. Op de 4de dag is de kleur blauw weer aan de beurt. Morgens onder het melken wordt deze koe op mastitis gecontroleerd is het negatie dan gaat de tape er af en krijgt deze koe een groene streep van verf op het uier. Zodat de koe dan geselecteerd kan worden. En dat zij dan morgen bij de grote gezonde koppel loopt die niet meer voor de biest gemolken wordt. En zo gaat het elke dag rond. De rode tape om de staat moet worden afgetapt en worden weg gegooid.

Je moet het uier eigenlijk in 4 delen.
voorbeeld: Als het links voor een 3 speen is. Dan spuit je een een blauwe stip links onder op het uier. Heeft deze koe ook nog vlokken in de melk. Bijvoorbeeld rechts achter, zet je een oranje stip rechts boven op het uier. (sommige van het personeel zetten een blauwe 3 neer als het een 3 speen is). Heeft de koe uit meerdere spenen vlokken wordt er een oranje streep gezet. En moet ook afgetapt worden en weg gegooid worden.

Het melken wordt niet heel erg hygiëne gedaan vind ik zelf. Want de spenen maken ze hier net schoon. Er gaat erg veel mest mee in de tank lijkt me hier. Het medicijn gebruik is ook net wat anders als in Nederland haha. In Nederland is het veel strenger op het gebied van hygiëne.

Hier wordt elke dag het gras gemeten voor dat de koeien in het waailand gaan en naardat ze weer uit het waailand gaan. Om zo te kunnen zien hoeveel droge stof de koe per dag eten. Omdat het al langere tijd niet heeft geregend wordt hier beregend. Dat het niet regent is better for me! but not good for Mark. Elke morgen vriest het hier, het is dan ook super koud in de open melkstal. Dan maar paar dikke kleren aan een een lekker muts op. Als de zon op komt wordt het al snel warm. middags kant het op lopen rond de 23 graden. Maar na half 5 in de middag koelt het ook dan ook weer erg snel af. Want om 6 uur is het weer erg donker.

Ik heb het goed na me zin ook al zijn het soms lange dagen. Ik heb dan gelukkig wel erg afwisselend werk.
My English is better every day maar spreek liever Frans want die spreekt te minsten Nederlands.

Het eten staat weer klaar dus ik zeg Goodbye

  • 03 September 2014 - 12:37

    Frans En Anita:

    Hoi Gerwin we lezen dat je het goed naar je zin hebt. Wat een koeien avontuur...je schrijft het leuk op.
    En het is ook voor andere leerzaam om te lezen hoe het daar op de farm aam toegaat.

    We kijken weer uit naar je nieuwe verslag.

    Heel veel groetjes van ons een poot van Luna.
    xx

  • 03 September 2014 - 19:56

    Fam.Leenaars:

    Ha die Gerwin, Maar goed dat je niet kleurenblind bent anders kwam t niet goed daar denk. Zo te zien is het een hele ervaring daar in new Zeeland. En als je plat traainens praat verstaan ze je misschien ook wel. Veel plezier daar nog.
    Fam.Leenaars

  • 10 September 2014 - 10:35

    Gerwin:

    Haha gelukkig niet nee! Anders was het einde zoek

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Gerwin

Volg hier mijn reisverslagen! Op reis naar de west-coast van het zuidereiland in New-Zealand. Ik vlieg van Amsterdam naar Dubai. In Dubai stap ik over naar Hongkong. Dan vlieg ik van Hongkong naar Sydney en van Sydney naar Christchurch. Als ik in Nieuw Zeeland in Christchurch aankom ga ik met de auto, Pendelbus of met een tussenvlucht naar Hokitika waar mjin eindbestemming is. waar minimaal 10 weken verblijf.

Actief sinds 04 Aug. 2014
Verslag gelezen: 355
Totaal aantal bezoekers 7153

Voorgaande reizen:

23 Augustus 2014 - 27 Oktober 2014

Zaterdag is het zo ver!

15 Augustus 2014 - 20 Oktober 2014

West-coast van het Zuidereiland in Nieuw-Zeeland

Landen bezocht: